Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014

«ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΚΛΟΟΥΝ» Ένα «σχολείο» για μικρούς και μεγάλους στο ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας (βίντεο)




Το απόγευμα της Κυριακής πραγματοποιήθηκε, στο θέατρο «Αντιγόνη Βαλάκου», η πρεμιέρα της παραγωγής που παρουσιάζει η Δημοτική Θεατρική Κοινωφελής Επιχείρηση Καβάλας (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ) σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βέροιας, στην παιδική τους σκηνή, το έργο του Friedrich Karl Waechter «Σχολείο για Κλόουν» σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου και σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου. Έξυπνα φαντασμαγορικές εικόνες, ένα άρτιο σκηνικό και δουλεμένες ερμηνείες κέρδισαν το κοινό, μικρούς και μεγάλους, ενώ η έναρξη έγινε πιο συγκεκριμένα με τα παιδιά από το Κέντρο Προστασίας του Παιδιού Καβάλας (πρώην Παιδόπολη) να είναι οι επίτιμοι προσκεκλημένοι.

 «Σε ένα σχολείο για κλόουν δάσκαλος και μαθητές προσπαθούν να συνυπάρξουν μέσα από καθημερινές συγκρούσεις, με κοινό παρονομαστή την αγάπη και των δυο για τον κόσμο των κλόουν. Η αυταρχικότητα και η πειθαρχία του δασκάλου κλόουν έρχονται αντιμέτωπες με τον αυθορμητισμό και τη φαντασία των εκκολαπτόμενων κλόουν. Οι μαθητές με γνώμονα τη παιδική αθωότητα τους και τον κόσμο του ονείρου αντιδρούν στη στείρα διδασκαλία…στο τέλος οι ήρωες πάντα κερδίζουν και το παιχνίδι δεν τελειώνει ποτέ. Μια φαντασμαγορία χρωμάτων και μουσικής περιβάλει όλη τη σκηνοθετική ματιά ενώ χορογραφίες με πατίνια, κορδέλες, μηχανάκια, ξυλοπόδαροι, μεταφέρουν τους θεατές σε ονειρικούς κόσμους. Το αριστουργηματικό έργο του Βέχτερ είναι ένας ύμνος στην παιδική αθωότητα και φαντασία επισημαίνοντας ταυτόχρονα το πόσο εύθραυστη και ευάλωτη μπορεί να γίνει όταν έρθει αντιμέτωπη με την αυταρχικότητα, την απαξίωση και τα διδακτικά στεγανά». Αυτά ήταν όσα είχαν εκ προοιμίου μοιραστεί οι συντελεστές του έργου με τους θεατές, μέχρι που το τρίτο κουδούνι χτύπησε και ένας μαγικός κόσμος ξετυλίχθηκε μπροστά τα μάτια τους, γεμάτος χρώματα και ήχους που τραβούσαν την προσοχή, τη... στροβιλίζανε και δεν την άφηναν να ησυχάσει λεπτό.


 «Νομίζω ότι μάθαμε στον καθηγητή τι πάει να πει φόβος!» πανηγύριζαν, κάποια στιγμή, οι κλόουν όταν κατάφεραν, μετά από αρκετές σκανδαλιές και ευτράπελα να αναγκάσουν τον αυταρχικό δάσκαλο κλόουν να αποχωρήσει από την αίθουσα του μαθήματος. Όλα αυτά, βέβαια, ωσότου εκείνος ξαναγύριζε πίσω για να τους εξηγήσει ότι πρέπει να μάθουν να καταπολεμούν τον «εσωτερικό τους εχθρό», τον «αυθορμητισμό!» και άλλα τέτοια «αρνητικά» στοιχεία του χαρακτήρα τους.

 Αλιεύοντας ένα όνομα μόνο από τους μικρούς θεατές, ήταν τότε ακριβώς που, στιγμιότυπο γνήσιου αυθορμητισμού και από μέρους του κοινού, η μικρή Χριστίνα, ένθερμη υποστηρίκτρια των μαθητευόμενων κλόουν, η οποία και αναρωτιόταν καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης αν ο δάσκαλος ήταν «αληθινός κλόουν», φώναξε με έκδηλη την παιδική απορία μόλις αυτός επανήλθε στη έδρα του: «Γιατί συνεχίζεται το μάθημα;!».

 Επί σκηνής, οι πέντε ηθοποιοί ανταποκρίθηκαν απόλυτα στις ανάγκες των ρόλων, που έχουν εξ ορισμού από πίσω τους μία μακραίωνη ιστορία στο χώρο του θεάματος, με τους κλόουν να αποτελούν διαχρονικά σήμα - κατατεθέν του πηγαίου γέλιου, αλλά και της γκάφας, με ό, τι τραγελαφικό αυτή πολλάκις συνοδεύει. Ανταποκρίθηκαν πλήρως και με το ότι οι λιλιπούτειοι θεατές, που εκδηλώνονταν στον ίδιο χρόνο με τα θεατρική δρώμενα και ακούγονταν δυνατά, εισακούγονταν κιόλας, εισπράττοντας στα σχόλιά τους απαντήσεις γρήγορες και ενταγμένες στη ροή του έργου, ιδανικές για να κρατάνε το παιδιά προσηλωμένα σε ένα άψογα ενορχηστρωμένο σκηνικό μιας εν δυνάμει αλληλεπίδρασης.

 Στον απολογισμό, μαγικές εικόνες, όπως το πέρασμα από τον καθρέφτη, μες στον οποίο μία ιδιότυπη πινελιά από άκουσμα παραδοσιακού χορού με σχηματισμό πανομοιότυπων κλόουν, το τέχνασμα της ανθρώπινης μαριονέτας, απλά αντικείμενα που κατέληγαν σε ταχυδακτυλουργικά κόλπα, όλα μα όλα συναινούσαν στην επίτευξη του στόχου: το μήνυμα να φύγει, να περάσει και να βρει τον στόχο του. Και τον βρήκε. Επί παραδείγματι; Ο δάσκαλος κλόουν προσπαθούσε καθ' όλη τη διάρκεια του έργου αυταρχικά να πειθαρχήσει του μαθητές και η Χριστίνα, η λιλιπούτεια θεατής που προαναφέραμε, επέμενε με τη σειρά της να συμμετέχει ενεργά στο όλον. Γι' αυτό και κάποια στιγμή ακούει από μακριά, από μία άλλη σειρά, μια φωνή να λέει «μην ξανασηκωθείς!» (γινόταν κάθε φορά που έπαιρνε τον λόγο και τιναζόταν από το κάθισμά της). Τότε και εκείνη απαντά: «Εγώ θα σηκώνομαι!».

 Ήταν όλο αυτό, σε ένα παράλληλο επίπεδο, το επιστέγασμα του έργου που ενέπνεε αριστοτεχνικά ακριβώς μία άλλη στάση απέναντι στα πράγματα, αυτά που προσπαθούν να επιβληθούν εις βάρος του γνήσιου αυθορμητισμού των παιδιών.


Ταυτότητα του έργου

«Σχολείο για κλόουν»

Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία: Τάσος Ρατζος
Κινησιολογία: Ειρήνη Καλογηρά
Σκηνικά- κοστούμια: ΠΑΝΩΚΑΤΩ7
Μουσική: Θοδωρής Παπαδημητρίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Βασιλειάδου Παυλίνα

Παίζουν οι ηθοποιοί: Πασχάλης Αραμπατζής, Θωμάς Μπάντας, Μαριλού Βόμβολου, Μάριος Κωνσταντίνου, Ανδρέας Βασιλείου.

Παραστάσεις για το κοινό θα πραγματοποιηθούν τις Κυριακές 6/11/2014, 14/12/2014, 11 & 25/1/2015 στις 6 το απόγευμα. Περιορισμένος αριθμός πρωινών παραστάσεων θα δοθούν για τους μαθητές των σχολείων από την Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2014 και μόνο για συγκεκριμένες ημέρες, όπως αναφέρονται παρακάτω.

Νοέμβριος: Δευτέρα 3, Τρίτη 4, Τετάρτη 12, Πέμπτη 13, Παρασκευή 14, Τρίτη 18, Τετάρτη 26, Πέμπτη 27, Παρασκευή 28.

Δεκέμβριος: Πέμπτη 4, Παρασκευή 5, Δευτέρα 8, Τρίτη 9, Τετάρτη 17, Πέμπτη 18, Παρασκευή 19.

Ιανουάριος: Τετάρτη 14, Πέμπτη 15, Παρασκευή 16, Πέμπτη 22, Παρασκευή 23, Δευτέρα 26, Τρίτη 27.

Τιμές εισιτηρίων: 10 € - 7 € (παιδικό, φοιτητικό, άνεργων, πολυτέκνων) – 5 € (μαθητικό, σε οργανωμένες πρωινές παραστάσεις).

Πηγή: Εφημερίδα ΕΒΔΟΜΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου