Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Αναπτυξιακή επένδυση ή κάτι άλλο; - του Γιώργου Τσακίρη




Συμμεριζόμενος την ανησυχία τοπικών παραγόντων, θεσμικών εκπροσώπων αλλά και ευρύτερα των πολιτών της ΠΕ Καβάλας όσον αφορά το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ την 10η Οκτωβρίου 2014 σχετικά με τα τρία επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν τις δεσμευτικές προσφορές  τους για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14ων Περιφερειακών Αεροδρομίων της χώρας, μεταξύ των οποίων και αυτό της Καβάλας, θα πρέπει να επισημάνω ότι εύλογα δημιουργούνται τα ερωτήματα:

  • το γεγονός της παραχώρησης του δικαιώματος διαχείρισης του αεροδρομίου Καβάλας, προσφέρει τη δυνατότητα στον επενδυτή να προχωρήσει, σε χρόνο και για λόγους που ο ίδιος θα επιλέξει, στο κλείσιμο ή την αναστολή της λειτουργίας του;
  • το γεγονός της παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης και λειτουργίας, προσφέρει επίσης τη δυνατότητα στον επενδυτή να επιλέξει ο ίδιος, και λαμβάνοντας υπ’ όψιν καθαρά και μόνο χρηματοοικονομικά κριτήρια, σε μία ευαίσθητη εθνικά περιοχή, τον τρόπο λειτουργίας του αεροδρομίου και των δικαιωμάτων που θα μπορεί (εάν μπορεί) να παραχωρήσει σε τρίτους;
  • θα συνεχίσει το ίδιο εντατικά και για τους ίδιους λόγους (και από ποιους) ο έλεγχος όσων χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο ως πύλη εισόδου και εξόδου από τη χώρα;

Ελπίζω ότι θα δοθούν έγκαιρα οι όποιες διευκρινήσεις χρειάζονται.

Μέχρι τότε όμως, θα πρέπει να θυμηθούμε ίσως δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα» πριν λίγο καιρό, το οποίο αναφέρει ότι « …μπορεί το «Σπατόσημο» να καταργείται την 1η Νοεμβρίου, θα αντικατασταθεί όμως από νέο τέλος για κάθε αναχωρούντα επιβάτη». Ενώ δηλαδή οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν να εκτελέσουν επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 250-300 εκατ. ευρώ, οι χρεώσεις πλέον των αεροδρομίων, θα ανέρχονται σε 14,5€ για το στάδιο της εκτέλεσης των επενδύσεων έως το 2024 (ποσό που αναλύεται ως εξής: 12€ «Σπατόσημο» + 1€ τέλος αεροδρομίου + 1,5€ χρέωση ασφαλείας) και σε 20€ μετά την ολοκλήρωσή τους.

«Από το νέο τέλος θα παρακρατείται ποσοστό 8,5% ή αλλιώς 1,02€ υπέρ της ΥΠΑ, η οποία, χρησιμοποιώντας αυτόν τον πόρο, θα χρηματοδοτεί τη λειτουργία της ως ρυθμιστικής αρχής, τη ζημιογόνο δραστηριότητα των μικρών, περιφερειακών αεροδρομίων που θα παραμείνουν στο Δημόσιο (και όχι αυτών που θα παραχωρηθούν) και τις «άγονες γραμμές», κόστους 50 εκατ. σε ετήσια βάση.

Σημειωτέον ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα μετεξελιχθεί σε ρυθμιστική αρχή, η οποία -μεταξύ άλλων- θα ελέγχει τόσο την τιμολόγηση όσο και την τήρηση των υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων».

Και κάπου εδώ, αρχίζουν να δημιουργούνται και άλλα ερωτήματα, όπως:
  • βάση ποιας οικονομοτεχνικής μελέτης, η αύξηση των τελών των αεροδρομίων θα οδηγήσει στην ανάπτυξη τόσο του συνόλου των προς παραχώρηση αεροδρομίων, όσο και του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας;
  • πώς η ΥΠΑ, ως Ρυθμιστική Αρχή, θα ελέγχει το χρονοδιάγραμμα των συμφωνημένων μεν επενδύσεων από τους παραχωρησιούχους, οι οποίοι όμως πιθανόν στην πορεία να επικαλούνται διάφορους λόγους για να μην τηρούν τις υποχρεώσεις τους ή να τις αναβάλουν επ’ αόριστον;
  • πώς διασφαλίζεται ότι οι παραχωρησιούχοι, επικαλούμενοι δικούς τους λόγους, δεν θα ζητούν αυξήσεις στα τέλη των αεροδρομίων (φαινόμενο άλλωστε που παρατηρούμε ήδη από τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων για τα διόδια);
Πλην όλων των ανωτέρω, θα πρέπει ίσως να διευκρινιστεί και το κατά πόσο η ιδιωτική αυτή επένδυση, θα επηρεάσει (εάν επηρεάσει) την στρατιωτική χρήση του αεροδρομίου και τη μονάδα που εδρεύει εκεί.

Στο μεταξύ, και όπως αναφέρει το ως άνω δημοσίευμα «ως … «κερασάκι στην τούρτα», το υπουργείο Υποδομών τροποποίησε πρόσφατα την πρόβλεψη που απάλλασσε τον παραχωρησιούχο από την υποχρέωση πρόσληψης των υφιστάμενων εργαζομένων των αεροδρομίων, και την αντικατέστησε με ρύθμιση που θα καλεί τους επενδυτές να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διατηρήσουν το υφιστάμενο προσωπικό με όρους αγοράς, για όποιον εργαζόμενο το επιθυμεί».

Γι’ άλλη μια φορά λοιπόν, αναμένοντας τις εξελίξεις, με πολύ σοβαρές αμφιβολίες τόσο για το μέλλον του συνόλου των περιφερειακών αεροδρομίων που θα παραχωρηθούν, όσο και των χρεώσεων και των υπηρεσιών που θα προσφέρουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου